به گزارش خبرنگار دیدارخوزستان: در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای چهل و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ابوطالب گرایلو، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، اعلام کرد: در حال حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان هفت بندر تجاری را تحت مدیریت خود دارد. این بنادر با ظرفیت اسمی بالای ۷۰ میلیون تن برای تخلیه و بارگیری در سال عملیات خود را انجام میدهند.
گرایلو افزود: بندر امام خمینی، که در منطقه اقتصادی بندر امام قرار دارد، بزرگترین بندر استان است و به عنوان وسیع ترین منطقه ویژه اقتصادی بندری کشور شناخته میشود.
وی بیان کرد: بندر امام خمینی تنها با ظرفیت ۶۰ میلیون تن در سال بارگیری و تخلیه را دارد. همچنین بنادر دیگری مانند خرمشهر، آبادان، اروند کنار، شادگان و سجافی نیز با ظرفیتهای متفاوتی از یک میلیون تن تا ۱۰۰ هزار تن عملیات بارگیری و تخلیه را انجام میدهند.
گرایلو اظهار کرد: بندر امام خمینی به عنوان یک بندر بسیار مهم و استراتژیک برای کشور محسوب میشود. این بندر همچنان به عنوان بندر قانونی تامین کالای اساسی کشور عمل میکند و تقریباً بیش از ۶۰ درصد از کالاهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق این بندر وارد میشوند و در سراسر کشور توزیع میشوند.
وی افزود: تا به امروز عملکرد بندر امام خمینی بیش از ۳۹ میلیون تن بوده است و تا پایان سال انتظار میرود این عدد به حدود ۴۲ یا ۴۳ میلیون تن افزایش یابد که نشان از رشد حداقل بالای ۱۰ درصد در مقایسه با سال گذشته است.
گرایلو اعلام کرد: در سال جاری، بندر امام خمینی توانسته است به طور قابل توجهی کالاهای ترانزیتی در بخش محمولههای نفتی جذب کند. با افزایش نسبت به سال گذشته بیش از ۲۰۰ درصد، تقریباً ۳۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نفت ترانزیتی از سمت اقلیم کردستان عراق را از طریق بندر امام خمینی جذب کرد.
همچنین، در حوزه مواد معدنی نیز عملکرد بسیار موفقی حاصل شده است. ظرفیت بارگیری و تخلیه مواد معدنی تقریباً به ۶ میلیون تن رسیده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان با بیان اینکه بنادر این استان به عنوان یک راهبرد استراتژیک در تأمین کالاهای اساسی نقش مهمی را ایفا میکنند، گفت: تلاش میشود تا در بندر امام خمینی ترمینالهای استاندارد و مکانیزه برای بارگیری و تخلیه کالاها ایجاد کنند. در هفته دولت، یکی از ترمینالهای مکانیزه غلات با ظرفیت سه میلیون تن در سال افتتاح و بهرهبرداری شد.
وی افزود: همچنین، بر اساس برنامههای مدیرکل بنادر و دریانوردی استان، تعدادی طرح مشابه ترمینالهای مکانیزه غلات در دست اجراست. با اتمام این طرحها، ظرفیت کلی این ترمینالها به ۱۲ میلیون تن خواهد رسید.
وی اظهار داشت: بندر امام خمینی جذابیت بالایی برای سرمایهگذاران داخلی و خارجی دارد. با سرمایهگذاری بخش خصوصی، ترمینال غلات با ظرفیت ۱۲ میلیون تن در این بندر ایجاد خواهد شد. همچنین در سال جاری قرارداد ایجاد ترمینال مکانیزه مواد معدنی نیز به امضا رسیده است که با جذب سرمایهگذاری داخلی اجرا خواهد شد.
گرایلو افزود: در زمینه مخازن نفتی نیز در بندر امام خمینی توسعههای مهمی صورت گرفته است. در حال حاضر، تعدادی مخازن نفتی به ظرفیت حداقل ۳۵۰ هزار تن در این بندر وجود دارد و با امضای قراردادهایی که در سال جاری صورت گرفته است، ظرفیت این مخازن تا ۴۵۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.
همچنین، به گفته او، بندر امام خمینی به دنبال تبدیل شدن به یک بندر با نقش لوجستیکی مهم است. برنامههایی در جهت ایجاد یکی از شهرهای لوجستیک کشور در بندر امام خمینی در دست اجرا است.
گرایلو تصریح کرد: برای تبدیل بندر امام به بندری نسل سوم، باید نقش آن به فراتر از تخلبارگیری و تخلیه کالاها گسترش یابد و به عنوان یک مرکز لوجستیکی برجسته عمل کند. با توجه به موقعیت جغرافیایی بندر امام خمینی و وجود راههای ارتباطی موثر، این هدف قابل دستیابی است.
وی افزود: تحقق این اهداف نیازمند سرمایهگذاری قوی و همکاری بین بخش دولتی و خصوصی است. برای جلب سرمایهگذاری داخلی و خارجی، باید شرایط مناسبی در حوزه بنادر، مالیات، واردات و صادرات، تسهیلات بانکی و قوانین کسب و کار فراهم شود.
گرایلو بیان کرد: با توسعه بنادر استان خوزستان، امکان ارتباط و صادرات با کشورهای همسایه و مناطق دیگر جهان تقویت خواهد شد و تأمین کالاهای اساسی برای داخل کشور تسهیل میشود.
طرحهای جدید برای رفع مشکلات ترافیکی و تسهیل تخلیه کالا در بندر امام خمینی و بندر امام
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، به طرحهای جدیدی را برای رفع مشکلات ترافیکی و تسهیل تخلیه کالا در بندر امام خمینی و بندر امام اشاره کرد و گفت: یکی از پروژههای اصلی، ایجاد تقاطع غیر هم سطحی است که به ترافیک کامیونهای متعدد به بندر امام خمینی اجازه میدهد تا مستقیماً از آزادراه اهواز بندر امام استفاده کنند. این طرح باعث رفع مزاحمتهای ترافیکی در شهر و بهبود شرایط شهروندان خواهد شد.
گرایلو بیان کرد: پروژه دیگری که در حال اجرا است، ایجاد جاده کمربندی در شهر بندر امام است. این جاده با استفاده از بودجههای مختص شده، بهبود نورپردازی خود را تضمین میکند و به عنوان یک پروژه مسئولیت اجتماعی مطرح میشود.
گرایلو به توضیحات خود اضافه کرد که وظیفه بنادر در این بخش مربوط به ایمن سازی کشتیها است. اگر کشتی بار داشته باشد، باید آن را تخلیه کنند و در انبارهای استاندارد نگهداری کنند تا فرآیند ترخیص و فروش کالاها توسط صاحبان کالا انجام شود. همچنین، در صورت بارگیری، باید بار را به طور ایمن بارگیری کنند و کشتی را آماده حرکت به بندر مقصد کنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان نیز در این باره تأکید کرد: تخلیه کالاهای اساسی در بندر امام، در حدود ۱۱ و نیم میلیون تومان بوده و خروجی این کالاها حدود ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است. او افزود که این تفاوت معمولی است و مربوط به فرآیند ترخیص و فروش کالاها توسط صاحبان آنها است.
وی همچنین بیان کرد: هیچ کالای فسادپذیری در بندر امام وجود ندارد و انبارها و وسایل بندر آماده دریافت کالاها هستند. او اعلام کرد که تعداد ۷۰۰ هزار تن کالای اساسی وارد شده است و بعد از ترخیص توسط صاحبان کالا، به بازار مصرف عرضه شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اعلام کرد: تمامی بنادر تجاری استان خوزستان دارای طرح جامع بازرگانی هستند و پروژههایی که در حال اجرا هستند، با هماهنگی با وضعیت حمل و نقل در کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام میشود.
او بیان کرد: سازمان بنادر هیچگاه در مطالعات خود درباره محیط پیرامونی خود بیتوجه نبوده و هر کشور ساحلی نیز تلاش خود را برای بهرهبرداری بهینه از سواحل خود انجام میدهد. وی تأکید کرد که هر کشور بر اساس برنامههای اقتصادی خود در حوزه خود، برنامهریزی میکند.
وی اظهار داشت: در حال حاضر بنادر استان قادر به پذیرش کشتیهای ۷۷۰ هزار تنی هستند و مشکلی ندارند که با توجه به برنامههای آینده، امکان پذیرش کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی نیز وجود دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان تأکید کرد: بندر امام خمینی نقش مهمی در تأمین کالاهای اساسی کشور دارد و از فرصتهای ترانزیت و صادرات بهرهبرداری میکند.
وی اظهار کرد: حوزه حمل و نقل دریایی یک حوزه پر رقابت است و ضروری است که کشورها تلاش کنند تا در رقابت با کشورهای خود راهبردی نداشته باشند. همچنین،
او بیان کرد: فرصتهای ایجاد شده در بنادر استفاده شده نقش و تأثیر بنادر در افزایش قدرت رقابتی کشور و تقویت نقش خود در حوزه حمل و نقل دریایی به منظور جلوگیری از عقبماندگی نسبتبه کشورهای اطراف خود بسیار مهم است.