گروه : اخبار ویژه
به گزارش روابط عمومی شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت ایران، مهرداد حقیقیان با بیان اینکه خط لوله 12 اینچ انتقال فرآورده آبادان –اهواز با قدمت عمر بالای 45 سال به طول 137 کیلومتر می باشد، گفت: طبق بررسی و گزارش تخصصی پیگرانی هوشمند از این خط لوله که در زمستان سال گذشته اجرا شد، در مجموع نزدیک به 20 هزار نقطه خوردگی شناسایی شد.
وی با تاکید بر اینکه خط لوله مذکور وظیفه انتقال روزانه بیش از 40 هزار بشکه فرآورده را برعهده دارد ادامه داد: از مجموع نقاط خوردگی شناسایی شده، ترمیم وتقویت 93 نقطه خوردگی بحرانی با عمق بالای 60 درصد و همچنین 534 نقطه باخوردگی بین 40 تا 60 درصد در دستور کار قرار گرفت.
این مقام مسئول با بیان اینکه عملیات تقویت خط لوله مذکور تا پایان سال به طول می انجامد، ادامه داد: از مجموع 93 و534 نقطه خوردگی به ترتیب 84 و250 نقطه تا این لحظه به وسیله جوشکاری نیم لوله(سولمت) تقویت و ایمن سازی شد و همچنان این عملیات در گرمای طاقت فرسای خوزستان در حال انجام است.
معاون فنی شرکت خطوط لوله ومخابرات نفت منطقه خوزستان قدمت بالای خط لوله مذکور، پایین بودن مقاومت مخصوص خاک به دلیل اسیدی بودن بالا، خاصیت باکتریال بودن خط لوله و همچنین فرآورانی یون کلراید در محیط پیرامون مسیر خطوط را از جمله موارد خوردگی خط لوله 12 اینچ آبادان- اهواز عنوان کرد وگفت: وجود تراز بالای سطح آب های زیرزمینی، باتلاقی بودن مسیر و همچنین گرمای بالای 49 درجه شرایط عملیات را بسیار دشوار کرده است اما همچنان خاکبرداری، آشکارسازی و تقویت خط لوله با قوت خود در حال انجام است.
حقیقیان با اشاره به اهمیت انتقال فرآورده نفتی(بنزین،گازوئیل وغیره…) با رعایت تمام موارد ایمنی و زیست محیطی در کشور به تعویض ونوسازی بخش هایی بحرانی از این خط لوله تاکید کرد و گفت: طبق طرح پیشنهادی که هم اکنون در مراحل پایانی اخذ مجوز قرار دارد و به مهندسی وطرح های شرکت داده شد، در صورت تعویض 27 کیلومتر ابتدایی خط لوله 12 اینچ آبادان – اهواز (از کیلومتر800+1 الی 29) نزدیک به 70 درصد از مجموع کل نقاط خوردگی این لوله به طور کامل برطرف، نوسازی و تقویت می شود.
وی درادامه صنعت انتقال نفت را ایمن ترین روش برای نقل و انتقال مواد نفتی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: روزانه ۱۶ تا ۱۷ هزار نفتکش جادهپیما در کشور برای انتقال فرآوردههای نفتی تردد میکنند به طوری که مهمترین مزیت بهرهبرداری خطوط لوله انتقال فرآوردههای نفتی، کاهش تردد نفتکشهای جادهپیما، کاهش تصادفهای جادهای، بهبود کیفیت شاخص آلودگی هوا، کاهش هزینههای سوخت نفتکشهای جادهپیما و استهلاک جادهها خواهد بود
https://didarkhouzestan.ir/?p=20087