×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Monday, 18 November , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
برگزاری پنجمین نشست میز تخصصی صادرات فولاد به میزبانی فولاد اکسین خوزستان

به گزارش جهان فولاد پنجمین میز صادراتی فولاد ملی- استانی با هدف شناسایی مشکلات کلان تجاری کشور در حوزه صنعت فولاد و رفع مشکلات صادراتی در بخش های بانکی، انرژی، بیمه و کمرگ، حمل و نقل و قیمت تمام شده ، موافقت نامه های دوجانبه، مسایل کنسولی، تعرفه های ترجیهی، تراز تجاری و … با میزبانی شرکت فولاد اکسین خوزستان در روز سه شنبه مورخ ۲۱ آذرماه با حضور نمایندگان تام الاختیار شرکت های فولادی استان خوزستان تشکیل گردید.

در این نشست ابتدا مدیران شرکت فولاد اکسین دکتر اسکندری رئیس هیئت مدیره، مهندس ابوعلی معاون فنی و بهره برداری، مهندس اهدایی مدیر برنامه ریزی، مهندس خزامی رئیس صادرات شرکت فولاد اکسین گزارشی از وضعیت صادرات محصولات فولادی در شرکت ارایه دادند.

در ادامه آقای دکتر محمدی پور معاون اقتصادی و بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خوزستان با عرض خیر مقدم به بیان مسایل و مشکلات حوزه صادرات فولاد پرداختند. همچنین آقای دهقان مدیر بازرگانی خارجی صمت خوزستان به بررسی میزان تحقق مصوبات جلسات قبل میز فولاد پرداختند.

در این نشست مهندس قنوانی مدیر فروش گاز استان خوزستان دعوت گردید که مسایل و مشکلات ناترازی گاز در شرکت های فولادی استان بررسی شوند و در زمینه حل مشکلات گازی شرکت ها تبادل نظر گردید.

با دعوت از دکتر کوتی مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری استان خوزستان به ارائه توضیحاتی در مورد سرمایه گذاری , CVC و ظرفیت های موجود در صندوق پژوهش و فناوری خوزستان برای همکاری و پشتیبانی ارائه دادند.

خانم دکتر تیشه زن دبیراجرایی به ارائه توضیحاتی در خصوص اولین کنفرانس ملی علوم و مهندسی محیط زیست در افق توسعه که با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز و سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در حال برنامه ریزی است و از شرکت های فولادی درخواست گردید نظر به اهمیت مسایل محیط زیست و نقش شرکت های فولادی در این زمینه همکاری و فعالیت بیشتری در این کنفرانس علمی داشته باشند.

در ادامه نشست دکتر مهرعلی¬زاده مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی خوزستان مطالبی در خصوص فرصت ها و تهدیدهای ایجاد کریدور شمال و جنوب بر صادارت صنعت فولاد بیان داشتند.

در این گزارش گفته شد تحولات جهانی در عرصه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجب تغییرات گسترده ای در حوزه تجارت بین¬المللی شده است. امروز رقابت جهانی تابعی از دسترسی به بازارهای وسیع، قدرت فناوری، ورود به تعامل ها و اتحادیه های جهانی، کیفیت محصولات، قیمت و هزینه دریافت محصولات، خدمات پشتیبانی و از همه مهمتر قدرت سیاسی دولت¬ها است.

تازه ترین تحلیل ها نشان می دهد از دست رفتن جایگاه ایران در زنجیره ارزش اقتصاد جهانی، علاوه بر کاهش منافع اقتصادی کشور، تداوم تحریم ها را نیز توجیه پذیر کرده است. در این راستا، یکی از راهبردهای مغفول، بازیابی جایگاه ایران در منطقه در قالب هاب ترانزیتی است که البته به تازگی و در قالب توافق ایران و روسیه برای تکمیل خط ریلی رشت-آستارا شاهد تغییرات مثبت نسبت به گذشته هستیم.

موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بوده و هست. موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای مکران «عمان» و سواحل دریای «خزر» در سالهای اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده‌است.

کریدور شمال به جنوب در سال ۲۰۰۱ به عنوان یک کریدور تجاری برای تقویت ارتباطات اقتصادی بین هند، آسیای مرکزی و اروپای شرقی مفهوم‌سازی شد. بر اساس مطالعه مرکز مطالعات نیروی هوایی، یک اندیشکده هندی، تلاش‌های زیادی برای راه اندازی مجدد INSTC صورت گرفته است. پس از آن، پیش نویس توافقنامه ترانزیت و گمرک در سال ۲۰۱۵ به توافق رسید و به دنبال آن اجرای آزمایشی دیگر کریدور از روسیه به هند در سال ۲۰۲۲ انجام شد.

از منظر وضعیت جغرافیایی کریدور شمال به جنوب : در بخش ریلی شرق دریای خزر، کریدور شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از دو مرز ریلی ایران در سرخس و اینچه برون وارد ایران می‌شود و از طریق خط آهن به بندرعباس می‌رسد. بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد. راه‌آهن خاش – زاهدان به طول ۱۵۷ کیلومتر که بخشی از این پروژه است، پیش از این افتتاح شده است. بنا بر اعلام وزیر راه و شهرسازی ایران، کل مسیر ریلی چابهار – زاهدان بیش از ۶۰ درصد پیشرفت دارد و روند تکمیل آن در حال انجام است.

بالاگرفتن رقابت کشورهای منطقه بر سر ایجاد راهگذرهای ترانزیتی و احیای نقش ترانزیتی خود در حالی است که رقابت بر سر ایجاد راهگذرها در کشورهای منطقه چند سالی می شود کلید خورده است. از آن جمله می توان به برنامه ریزی ترکیه برای تبدیل شدن به هاب ترانزیتی و نقش کم رنگ ایران در آن و همچنین طرح های ترانزیتی که عملاً ایران را در مسیر شرق به غرب دور می زنند مانند توافق نامه لاجورد بین کشورهای افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه اشاره کرد. در این میان، به تازگی عراق هم با رونمایی از طرح بزرگ خود با نام «جاده توسعه» گام در رقابت راهگذرها در منطقه گذاشته است که بیش از پیش رقابت در این عرصه در منطقه به خصوص با راهگذر شمال- جنوب ایران را شدیدتر خواهد کرد. پروژه ۱۷ میلیارد دلاری برای اتصال خلیج فارس به ترکیه اگر چه در سال های گذشته، زمزمه هایی مبنی بر تدارک عراق برای ساخت بندری بزرگ وجود داشت و در خبرها بیان می شد، با این حال، این کشور امسال به طور رسمی از پروژه عظیم ۱۷ میلیارد دلاری با نام «جاده توسعه» یا «کانال خشک» رونمایی کرد که نشان می دهد بندر مذکور، بخشی از این طرح بلندپروازانه است. بر اساس این پروژه، همزمان با توسعه خطوط آهن و جاده های ترانزیتی، بندر بزرگ فاو در جنوب این کشور به زیرساخت های ترانزیتی ترکیه و در نهایت به بندر مرسین ترکیه در حاشیه دریای مدیترانه (و در ادامه از آن جا به اروپا) متصل خواهد شد و به طور متقابل، زمینه دستیابی ترکیه به سواحل خلیج فارس نیز از مسیری غیر از ایران فراهم می شود. هدف اصلی عراق این است که این پروژه را با طرح یک کمربند یک جاده چین مرتبط و آن را به عنوان بخشی از مسیر جایگزین کانال سوئز و راهگذر شمال- جنوب معرفی کند. یک خط آهن ۱۲۰۰ کیلومتری به موازات زیرساخت های جاده ای و خطوط نفت و گاز همزمان با توسعه بندر فاو در دهانه خلیج فارس، عراق در حال کارکردن روی مسیر خشکی به عنوان تکمیل کننده اصلی این پروژه نیز هست تا با توسعه زیرساخت های ریلی و جاده ای، نقش مهمی در راهگذر شرق به غرب بازی کند. این کانال شامل خطوط راه آهن، بزرگراه و خطوط لوله نفت و گاز است و بندر بزرگ فاو را مستقیم از طریق ترکیه یا سوریه به اروپا متصل می کند. عراق پروژه های جانبی دیگری را به موازات توسعه بندر فاو دنبال می کند. جزیره مصنوعی صادرات نفت و پروژه های بزرگ آهن و فولاد از جمله آن ها هستند. با پایان پروژه جزیره مذکور، پیش بینی می شود صادرات نفت از جنوب عراق از ۲.۵ میلیون بشکه به ۶.۵ میلیون بشکه در روز برسد و کمبود نفت در شمال این کشور جبران شود.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.