×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Friday, 18 October , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر
تعمیر اساسی چک ها و دریچه های آبیاری شرکت کارون بزرگ انجام شد

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان در گزارش ویژه خبری صدا و سیما؛
بررسی چالش‌ها و راهکارهای سازمان آب و برق خوزستان در سال آبی اخیر
مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان در گفتگوی ویژه خبری صدا و سیمای مرکز خوزستان در خصوص چالش ها و راهکارهای این سازمان در سال آبی اخیر با مردم گفتگو کرد

بررسی چالش‌ها و راهکارهای سازمان آب و برق خوزستان در سال آبی اخیر
به گزارش شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، عباس صدریان فر، شامگاه چهارشنبه ۲۵ مهر سال جاری، مهمان گزارش ویژه خبری صدا و سیمای خوزستان بود.

وی در این برنامه به بررسی مشکلات و راهکارهای مدیریت منابع آبی و برق در استان پرداخت.

وی در ابتدا اظهار کرد که سال گذشته سال خاصی بود، چرا که ورودی سدهای استان نسبت به سال نرمال حدود ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب کاهش داشتند.

صدریان فر افزود که در سال آبی قبل دمای بالا و کاهش بارش ها در نیمه اول سال آبی نه تنها باعث افزایش نیاز آبی شد، بلکه زمانبندی دوره های تامین و توزیع آب را با چالش های عدیده مواجه کرد؛ با این حال، با مدیریت علمی، میدانی و مشارکتی با حضور مردم، علاوه بر تامین مطلوب نیازهای آبی در سال آبی گذشته، با افزایش ذخایر استراتژیک منابع آب، تاب‌آوری استان در مقابل نوسانات آب و هوایی به شکل قابل توجهی افزایش یافت.

صدریان فر تاکید کرد که مدیریت و برنامه ریزی مشارکتی با حضور کشاورزان عزیز در قالب انجمن های صنفی و اتاق اصناف کشاورزان به عنوان یکی از ارکان اصلی مدیریت بهم پیوسته منابع آب رمز اصلی موفقیت های حاصل شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در مدیریت سیلاب های بهار سال جاری از حداکثر ظرفیت های تبادل آبی بین رودخانه ها در دشت خوزستان بهره گرفته شد.

وی تامین آب تالابها، کانونهای ریزگرد و افزایش تامین نیاز زیست محیطی رودخانه ها را از جمله مزایای استفاده از این ظرفیت های تبادل آبی برشمرد و گفت که در سال آبی گذشته حجمی معادل یک هزار و ۲۵۰ میلیون مترمکعب برای تالاب هورالعظیم تامین شد که ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر خشکی و کم بارشی پاییز امسال، گفت که خوشبختانه به دلیل ایجاد ذخایر پشتیبان مناسب در سدها، تامین آب کشت پاییزه به شکل نرمال و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته در قالب جلسات هماهنگی استانی و مدیریت مشارکتی صورت خواهد گرفت البته باید توجه داشت وسعت اراضی کشاورزی استان و شبکه توزیع منابع آب به گونه ای است که برای بهره مندی همه از منابع آب و توزیع عادلانه، موضوع افزایش بهره وری آب باید به شکل جدی در دستور کار قرار گیرد.

صدریان فر ضمن اعلام تامین آب اول کشت پاییزه با حجم و تداوم مناسب، شروع رها سازی آب برای کشت غالب استان را نیمه آبان اعلام کرد و گفت: تامین آب کشت‌های زود هنگام مانند کلزا، چغندر، سبزی و صیفی نیز در حال انجام است.

صدریان فر در خصوص ذخایر آب خاطر نشان کرد که در حوضه کرخه امسال ۲ میلیارد و ۲۴۱ میلیون مترمکعب آب داریم که نسبت به سال گذشته ۷۳۴ میلیون مترمکعب افزایش یافته است. همچنین، در حوضه دز، ذخیره آب به یک میلیارد و ۲۸۸ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۵۳ میلیون مترمکعب افزایش داشته است. در مجموع حجم ذخایر سدهای استان نزدیک ۹۰۰ میلیون مترمکعب بیش از سال گذشته است که نشان دهنده بهبود ۳۰ درصدی منابع آب در سدها می باشد.

وی خاطر نشان کرد که بهبود ذخایر سدها در حالی رخ داده است که ورودی سدهای استان ۲۲ درصد زیر نرمال بوده است.

وی در خصوص نقش ویژه نیروگاه های برقابی استان در گذر از پیک تابستان سال جاری گفت که با تلاش نیروهای متخصص و زبده ما، نیروگاه های برقابی در بهترین شرایط خود قرار داشت و در پیک تابستانی، ۹ هزار مگاوات ساعت انرژی برق آبی تولید شد که نقش مهمی در تامین برق مورد نیاز استان و کشور ایفا کرد.

صدریان فر همچنین ضمن اشاره به افزایش دامنه عملیاتی واحدهای نیروگاهی از طریق تولید برخی قطعات خاص مانند ساخت گاورنر و یا اقدامات مدیریتی تاکید کرد که این اقدامات سبب افزایش تولید در نیروگاه ها شده و به عنوان یک نمونه فقط در سد شهید عباسپور منجر به افزایش هزار مگاوات به ظرفیت تولید شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.