
به گزارش دیدار خوزستان از پژواک خوزستان،شبکههای اجتماعی و افزایش تولید محتوا، ما در سیلاب اطلاعات غرق شدهایم و هر روزه با حجم عظیمی از اخبار، نظرات، و دادهها مواجه میشویم که تشخیص صحت و سقم آنها به سادگی ممکن نیست. در این میان، هوش مصنوعی نیز به عنوان یک ابزار قدرتمند، وارد عرصه شده و میتواند هم به عنوان یک همراه و هم به عنوان یک تهدید عمل کند.
بر همین اساس، یکی از بزرگترین چالشهای عصر حاضر، تولید محتوای جعلی به کمک هوش مصنوعی است. تصاویری که وجود خارجی ندارند، ویدئوهای دستکاری شده، و اخبار دروغین که با سرعت نور منتشر میشوند، اعتماد عمومی را به شدت تضعیف میکنند. اینجاست که اهمیت سواد رسانهای برای جامعه، بیش از پیش نمایان میشود.
سواد رسانهای به ما میآموزد که چگونه اطلاعات را ارزیابی کنیم، منابع معتبر را از غیرمعتبر تشخیص دهیم، و در برابر دستکاری اطلاعات مقاومت کنیم. هر جامعه ای با داشتن سواد رسانهای، قادر خواهد بود تا اخبار جعلی را شناسایی کرده و از انتشار آن جلوگیری کند.
در عین حال، هوش مصنوعی میتواند به عنوان یک ابزار قدرتمند برای تقویت سواد رسانهای مورد استفاده قرار گیرد. الگوریتمهای هوش مصنوعی قادرند تا اخبار جعلی را شناسایی کرده و به کاربران هشدار دهند. همچنین میتوان از این فناوری برای تولید محتوای آموزشی در زمینه سواد رسانهای استفاده کرد.
حال برای مقابله با چالشهای عصر اطلاعات، چه راهکاری می تواند جانعه را از حواشی دور کند و در مسیر تشخیص اخبار و اطلاعات واقعی قرار دهد؟ قطعا آموزش و پرورش نقش مهمی دارد و باید به طور جدی به موضوع “سواد رسانهای” بپردازد. مدارس و دانشگاهها باید برنامههای آموزشی جامعی را در این زمینه تدوین کرده و دانشآموزان و دانشجویان را با مهارتهای لازم برای ارزیابی اطلاعات، مجهز کنند.
در دنیای پیچیده امروز، سواد رسانهای و هوش مصنوعی دو روی یک سکه هستند. همانطور که گفته شد هوش مصنوعی میتواند هم به عنوان یک تهدید و هم به عنوان یک فرصت عمل کند و ما با افزایش سواد رسانهای، میتوانیم از مزایای هوش مصنوعی بهرهمند شده و در عین حال در برابر تهدیدات آن مقاوم باشیم.
ضمن این که باید به یاد داشته باشیم که سواد رسانهای یک مهارت ضروری برای زندگی در عصر اطلاعات است و با تقویت این مهارت، ما میتوانیم شهروندان آگاه و مسئولیتپذیری باشیم و به ایجاد یک جامعه اطلاعاتی سالم کمک کنیم
https://didarkhouzestan.ir/?p=22533