×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Monday, 16 September , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر
ضمن تبریک سالروز جشن ملی سازه های آبی تاریخی شوشتر گفت؛ برخی از آثار مهم تاریخی شوشتر و گتوند در معرض خطر قرار دارند 

دیدارخوزستان ، به گزارش دیدار خوزستان: سید محمد سادات ابراهیمی در پیج اینستاگرامی خود بیان داشت:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

پنجم تیرماه سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر گرامی باد.

اهمیت آثار ثبت شده توسط یونسکو؛

وقتی یک اثر میراثی، توسط سازمان یونسکو ثبت گردد، علاوه بر حفاظت و نگهداری آن اثر، بر جنبه های اقتصادی ،فرهنگی و معرفی اثر نیز تاثیر مستقیم دارد.

کارکرد اصلی ثبت جهانی آثار، بعد ازگردشگری این است تا ثابت کنند کشور صاحب اثر ، کشوری ریشه دار و صاحب تمدن است و در تاسیس تاریخ بشریت نقش ویژه ای داشته است.

قطعا یکی از منافع مهم ثبت آثار جهانی، درآمدزایی و گردشگری است.

عدم برآورده شدن انتظارات مردم شوشتر:

واقعیت امر این است که انتظار مردم شوشتر در خصوص استفاده از ظرفیت آثار میراث فرهنگی در جهت رشد و توسعه شهرستان، محقق نشده است، بلکه بدتر از آن گاها بدلیل ایجاد محدودیت هایی در ساخت وساز ها برای مردم این شهر در دسر ساز شده است.

باید طوری تدبیر شود تا این میراث کهن تاریخی تبدیل به فرصت شود و با هرگونه عامل یا عواملی که موجبات از بین رفتن این آثار توسط متخلفین می شود جلوگیری گردد.

اهمیت نقش مردم در معرفی شوشتر:

آگاهی رسانی و اطلاع رسانی این آثار با ارزش‌ به جامعه جهانی ، چنانچه هوشمندانه وعالمانه انجام گردد، سبب افزایش فعالیت‌های گردشگری خواهدشد؛و تبادل پیام صلح و دوستی ملت ها و دولت ها را در پی خواهد داشت.

نقش پیج های اینستگرامی مردمی و انجمن های مردم نهاد در این اطلاع رسانی بسیار موثر بوده و به مراتب از مسئولین موفق تر عمل کرده اند که جای تقدیر وتشکر دارد.

جامعه محلی که بالاترین سهم را می‌تواند از ثبت جهانی یک اثر داشته باشد با ورود گردشگران به بهبود اقتصادی دست می‌یابد و برای فروش محصولات منطقه خود،کسب و کارهای کوچک را شکل می دهند و با توزیع درامد، کیفیت زندگی در ابعاد اقتصادی و بهداشتی نیز بهبود می یابد.

با ایجاد این فرصت است که شهر جهانی شوشتر می تواند در توسعه و ایجاد اشتغال حرف های مهمی برای گفتن داشته باشد.

حضور مسئولین کشوری‌ دراین جشن ملی:

رسیدن به این مقصد نیازمند توجه و حضور میدانی مسئولان کشوری در این شهر می باشد لذا شایسته است ریاست محترم جمهور یا وزرای مربوطه در این سالروز با یک پرواز مستقل به شوشتر سفر کنند؛کما اینکه در گذشته رئیس جمهور وقت و وزرای مربوطه به شوشتر سفر کردند و در جشن مذکور نیزشرکت نمودند.لذا سوال این است:

چرا مسئولین کشوری و مرتبط در این جشن شرکت نمی نمایند؟

نگرانی از وضعیت آثار میراث فرهنگی در شوشتر وگتوند:

متاسفانه برخی از آثار مهم میراث فرهنگی در شهرستان های شوشتروگتوند در معرض اسیب قرار گرفته اند لذا چنانچه بصورت فوری اقدام به تعمیر و مرمت نشوند ، زیان های جبران ناپذیری به این آثار با ارزش وارد خواهدشد.

عدم فضاسازی جهت جشن سالیانه:

گرچه ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی مایه افتخار و مباهات برای ایران ، خوزستان و بخصوص شوشتر می باشد اما در سالروز این آثار، متأسفانه هر رهگذری وارد شوشتر شود این فضا را احساس نمی کند،چون اقدامی نشده است.

باید در سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی، شهر چهره معنا داری به خود بگیرد و همایش ها و برنامه های در خور شان برگزار گردد اما متاسفانه هیچ اثر و نشانه ای از این موارد دیده نمی شود.

در مظلومیت این جشن همین بس که جهت گرامی داشت ان بجز برگزاری یک جشن، هیچ گونه فضا سازی قابل توجهی در سطح شهر صورت نگرفته است!!!

 

والسلام

سیدمحمدسادات ابراهیمی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.