×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.   برابر با : Saturday, 27 July , 2024  .::.  اخبار منتشر شده : 1 خبر
از فضای سبزی که هیچگاه در اولویت نبود؛ تا طرح‌های مطالعاتی برای رونق فضای سبز

دیدارخوزستان ،امروزه گسترش فضای سبز از نیازهای مهم و اساسی تمام شهروندان است، فضای سبز به عنوان ریه های تنفسی شهرها اثرات مهمی در کاهش آلودگی هوا، تعدیل دما، جذب گردوغبار وکاهش آلودگی صوتی دارد و به سیمای شهر جلوه های زیبایی میبخشد.

اهمیت حفظ و نگهداری از فضای سبز کمتر از احداث آن نیست؛ آموزش همگانی در حفظ فضای سبز و کاشت نهال در معابر عمومی میتواند تاثیر به سزایی در توسعه فضای سبز شهری داشته باشد.

میانگین جهانی سرانه فضای سبز ٢۵ مترمربع برای هر فرد است که با در نظر گرفتن صنعتی بودن اهواز سرانه فضای سبز این شهرستان بسیار پایین تر از سایر کلانشهرها است که این موضوع خود چالشی برای این شهر است.

یکی دیگر از اثرات توسعه فضای سبز مقابله با آثار سوء گسترش صنعت در کلانشهرها است که در شهرستان اهواز نیز با چالش هایی از این قبیل رو به رو هستیم.

شهرستان اهواز با وجود شرکت‌های نفتی، کارخانجات فولادی و صنعتی همواره جزو شهرهای آلوده کشور به شمار می‌آید و این موضوع نیاز اهواز به فضای سبز پایدار را بیش از سایر کلانشهرها می‌کند.

افزایش ٢١۵ هکتاری فضای سبز اهواز از سال ١۴٠٠ تاکنون

علی اصغر اسداللهی در گفتگو با خبرنگار صبح خوزستان، در خصوص پوشش گیاهی فضای سبز اهواز اظهار کرد: ٨۵٠ هکتار از فضای سبز شهرستان اهواز را کمربند سبز و یک هزار ۴٨۵ هکتار نیز از فضای سبز شهری را آیلند، پارک‌ها و قطعات فضای سبز و نظایر آن تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه از سال ١۴٠٠ تا کنون ٢١۵ هکتار به فضای سبز اهواز افزوده شده است، تشریح کرد: در شهر اهواز برای رسیدن به فضای سبز پایدار نیازمند بستر خاک مناسب و اقدامات کارشناسی هستیم که در این خصوص با دانشگاه‌های شهید چمران و رامین همکاری خواهیم کرد.

١٠٠ درصد فضای سبز اهواز تا پایان سال آینده به شبکه آب خام مجهز می‌شود

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز با بیان اینکه ٢٩ درصد فضای سبز شهرستان اهواز دارای شبکه آب خام است، تصریح کرد: فضای سبز شهر به آب پایدار نیازمند است؛ برنامه جامع شبکه آب خام فضای سبز اهواز در حال تدوین بوده که با تکمیل هشت پروژه با اعتباری بالغ بر ١۵٠ میلیارد تومان، تا پایان سال آینده ١٠٠ درصد فضای سبز اهواز به شبکه آب خام مجهز می‌شود.

وی در خصوص گیاهان بومی قابل استفاده در فضای سبز شهری گفت: برای اینکه شهری به فضای سبز پایدار برسد و محیط زیست شهری مناسب داشته باشد باید از گیاهان بومی، مقاوم، مثمر و گل‌دار استفاده کرد.

اسداللهی خاطر نشان کرد: ٣ قرارداد با تولید کنندگان گیاهان بومی منعقد شده تا گیاهان بومی و مرتعی که مناسب و مقاوم در برابر گرما هستند را در اختیار سازمان جهت کاشت قرار دهند.

کاشت ۴ هزار و ٢٠٠ اصله نهال بومی و مثمر در محیط شهری اهواز

رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اهواز خاطر نشان کرد: ۴ هزار ٢٠٠ اصله نهال از گیاهان بومی منطقه در محیط‌های شهری اهواز کاشته شد و در صورتی که در برابر گرما مقاوم و نتیجه کاشت آنها مثبت بود، کاشت آن‌ها گسترش خواهند یافت.

وی ادامه داد: سعی بر این است کاشت گیاهانی که هویت شهر را تشکیل می‌دهند مانند کنار، نخل و… در شهر افزایش یابد؛ چراکه دیدن گیاهان و درختان هویتی، سبب تداعی و تجسم شهر در ذهن می‌شود.

شهروندان باید در حفظ و کاشتن نهال همیار شهرداری باشند

اسداللهی با بیان اینکه از وقتی که نهالی کاشته شود تا به ثمر برسد به مدت زمان زیادی نیاز دارد، گفت: شهروندان باید در حفظ، کاشتن و ایده همراه و همیار شهرداری باشند که با نظرات کارشناسان و متخصصین این ایده‌ها را اجرایی خواهیم کرد.

وی در پایان با بیان اینکه ١١ هکتار از فضای سبز شهر، باغچه‌های گل فصلی است، تصریح کرد: در حوزه کاشت گل‌های فصلی تلاش شده است تا با تغییر روش‌های نگهداری، انتخاب گونه و کاشت در زمان و محل مناسب عمر گل‌دهی و سبزینگی آن‌ها طولانی‌تر شود.

سرانه فضای سبز به مقدار سرانه‌ای گفته می ‌شود که برای هر شهروند ساکن در یک مجموعه شهری به کار می‌رود و یکی از مهمترین شاخص‌‌ها برای سنجش شکوفایی و رونق شهری توجه به گسترش فضای سبز است.

پیش از این شهردار اهواز نیز در نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که سرانه فضای سبز اهواز دو سوم سایر کلانشهرها است و فقط ٣٠ درصد این فضای سبز به شبکه آب خام مجهز است و مابقی توسط تانکرها آبرسانی می‌شوند.

میانگین سرانه فضای سبز اهواز باید بیشتر از سایر کلانشهرها باشد

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار صبح خوزستان با بیان اینکه سرانه فضای سبز اهواز باید بیشتر از سایر کلانشهرها باشد، اظهار کرد: میانگین سرانه فضای سبز در کلانشهرها ۲۵ متر مربع برای هر فرد است اما این سرانه برای چه شهری، با چه مشخصاتی و با چه وضعیت آلایندگی در نظر گرفته شده است؟

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اهواز گفت: در بحث سرانه فضای سبز اهواز اینکه صرفا درگیر متراژ باشیم کار را دچار اشکال می‌کند.

مطیعی عنوان کرد: طی دوسال گذشته پیگیر ایجاد ایستگاه‌های پمپاژ و زیرساخت در حوزه آب خام برای فضای سبز بودیم، اما اقدامات به کندی انجام‌می‌شود که دلیل آن قرار نگرفتن حوزه فضای سبز به عنوان اولویت اول توسط مطالبه‌گران، شهروندان و مدیریت کلان شهری است.

مطالعات جامع فضای سبز و طرح شبکه آب خام اصلی‌ترین بسترهای توسعه فضای سبز شهری

وی با اشاره به اینکه در حال انجام اقداماتی در خصوص طرح شبکه آب خام هستیم، عنوان کرد: مطالعات جامع فضای سبز و مطالعات شبکه آب خام به عنوان اصلی‌ترین بسترهای توسعه فضای سبز شهری، باید مد نظر قرار بگیرند.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اهواز گفت: برای اینکه به گفتمان واحد برسیم باید باز تعریف صحیحی درباره فضای سبز در حوزه شهرداری و شهروندان داشته باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به استانداردها و وضعیت موجود، در واقع اهواز فضای سبز ندارد؛ و در برخی مکان‌ها فضای زرد نیز به عنوان فضای سبز محاسبه می‌شود.

مطیعی عنوان کرد: عملکرد شورای شهر در این حوزه فراز و فرود دارد، یعنی نگاه، اجرا و گفتمان واحدی نداریم، بنابراین در تعریف برنامه کاری دچار اشکال هستیم.

وی بیان کرد: تا پایان دوره ششم شورا اقداماتی در حوزه فضای سبز اهواز انجام خواهد شد که در سالیان گذشته اصلا مورد توجه قرار نگرفته‌ است. در خصوص شیوه و مدیریت آبیاری، ایستگاه‌های پمپاژ و جلوگیری از انجام کار بدون مطالعه در فضای سبز محکم خواهم ایستاد تا اعتبار موجود به درستی هزینه شود.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اهواز در پایان در خصوص قطع درختان در اهواز نیز گفت: درختان به اسم هرس قطع، اما در حقیقت برای روشن کردن آتش و تهیه زغال بریده می‌شوند.

وی در ادامه مطلب فوق گفت: این کار یک خیانت در حق این موجود زنده است، شورا و شهرداری اجازه نخواهند داد به این سادگی‌ درختان قطع شوند. همچنین اگر به دلیل مباحث زیرساختی مجبور به قطع درختان شویم، جبران می‌شود.

امروزه جامعه شناسان و روانشناسان معتقدند که فضای سبز شهری به عنوان بخش جاندار محیط شهری علاوه بر تامین بهداشت جو و محیط‌ مکان‌های مسکونی نقش بسزایی در سلامتی شهروندان برعهده دارند.

بنابراین سرانه پائین فضای سبز در اهواز و سیمای خالی از زیبایی طبیعت سبز شهری، آلودگی و چهره ناپسند برای شهر به ارمغان می‌آورد، که نیاز است مسئولان با برنامه ریزی هدفمند و اختصاص اعتبارات کافی چاره اندیشی اساسی در این زمینه داشته باشند.

گزارش: سعید رضائی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.